Sverigedemokraterna är ett löntagarfientligt parti

Följande debattartikel var införd i Arbetarbladet söndag 22/7. Här visar Börje Wennberg, Marie Larsson, Barbro Andersson, Benny Larsson, Ludwig Eriksson, Mikael Ybert och Janne Andersson att SD vill vrida politiken åt höger.

Under mandatperioden har den socialdemokratiskt ledda regeringen prioriterat trygghet för vanligt folk. Man har bland annat höjt a-kassan, rivit upp Lex Laval, gjort flera arbetsmiljösatsningar och miljardsatsat på välfärden. Med skärpt lagstiftning har man försvårat för oseriösa arbetsgivare som bedriver osund konkurrens genom svartjobb och dåliga villkor.

Men mer behöver göras. För att svenska villkor ska gälla på svensk arbetsmarknad behöver vi skärpa arbetskraftsinvandringen så att utländsk arbetskraft inte utnyttjas för lönedumpning. Vi behöver stärka rätten till heltid och stoppa hyvlingen av arbetstid, som gör att arbetsgivare godtyckligt kan sänka din arbetstid och därmed din lön. Satsningar på vård- och omsorgspersonalen måste gå före stora skattesänkningar.

I vägen för detta står Sverigedemokraterna. Gång på gång har SD visat att man är ett löntagarfientligt parti. SD vill försämra LAS och låta politiker lagstifta om lägre löner. När vi ser tillbaka på hur SD röstat i riksdagen blir det tydligt att vanligt folks trygghet står på spel i valet.

Vi anser att det enda en sjuk person ska göra är att fokusera på att bli frisk – inte oroa sig över pengar till hyran, barnens idrottskläder eller om man har råd att behålla bilen. SD har röstat för att återinföra stupstocken i sjukförsäkringen. Detta trots att stupstocken utförsäkrade sjuka människor och tvingade cancerpatienter att arbeta.

Vi vill att våra skattepengar ska gå till välfärden, inte hamna i fickorna på riskkapitalister. SD har, tillsammans med Moderaterna, röstat ner förslag om att begränsa vinstintresset i skola och omsorg.

Varje år upphandlar staten, kommuner och landsting för över 600 miljarder kronor. Genom att ställa krav på schyssta villkor vid upphandling kan vi stärka löntagares trygghet på jobbet. Men SD har röstat emot förslag om krav på schyssta villkor vid offentlig upphandling.

Genom att stapla allmänna visstidsanställningar på varandra kan man i praktiken bli provanställd på livstid. Vi vill avskaffa allmän visstid. SD har som enda parti röstat emot förslag om att stoppa missbruket av allmänna visstidsanställningar. Därmed förvägrar man tusentals löntagare ett grundläggande skydd mot att bli utnyttjad på jobbet.

Valet den 9 september står mellan arbetarrörelsen och ett antal högerpartier, varav Sverigedemokraterna är ett. Om Sverigedemokraterna får möjlighet att genomföra sin löntagarfientliga politik skulle Sveriges arbetare drabbas av en otrygghetschock av stora mått.

Vi lovar att istället kämpa för en politik som ger mer trygghet till vanligt folk.

Börje Wennberg (S) Regionstyrelsens ordförande, Region Uppsala
Marie Larsson (S) Kommunstyrelsens ordförande, Älvkarleby