Tänkvärda ord från Göran Greider och Veronica Palm

Två ledarskribenter i tidningen ETC kommenterar på olika sätt det tyska valet — läs nedan Göran Greiders och Veronica Palms kloka ord!

I en ETC-ledare, ”Tyskland behöver en vänster-högerkonflikt”, återger Göran Greider en kort tweet som han skrev i samband med att valresultatet från det tyska valet presenterades — läs mera nedan. I en annan ETC-ledare skriver Veronica Palm kloka ord om dilemmat med att vara socialdemokrat (apropå de tyska socialdemokraternas dåliga valresultat) — se nedan.

Göran Greider återger i sin ledare en kort tweet som han skrev i samband med att valresultatet från det tyska valet presenterades — så här skriver han:

I klassamhällen
utan vägar  ut
målar till slut
de högerextrema
en dörr på muren
och många tror
att den leder ut.

I en annan ETC-ledare skriver Veronica Palm apropå allt kompromissande som det tyska socialdemokratiska partiet tvingats till de senaste åren (ledaren har rubriken ”Schulz svåra dilemma”):

”Ett av de stora problemen med att vara socialdemokrat är att en så förtvivlat gärna vill bestämma. Det ligger liksom i socialdemokratins DNA att hellre genomföra en ganska sunkig kompromiss som ändå tar ett litet steg framåt än att rakryggad stå vid sidan av med en välskriven reservation under en vajande röd fana.

Egentligen är just det här något jag verkligen gillar med socialdemokratin, att den alltid försöker bli genomförd med de medel som står tillbuds. Samtidigt kan det ibland vara en fara i det. Det uppenbara är ju risken för maktfullkomlighet, men också att inte förstå när en välskriven röd reservation faktiskt krävs för att inte kröka ryggen så djupt att den går av.

Det måste vara tungt för Martin Schulz. Han vill inte ställa sig eller ställas vid sidan av avgörande beslut de kommande femåren. Han riskerar att förnedra sig lågt för att få vara med. Inte för makten i sig utan för att han så förtvivlat gärna vill vara med och göra världen bättre.

Samtidigt har han att hantera att det stolta tyska socialdemokratiska partiet är nere på opinionssiffror på lite drygt 20 procent. Detta parti som är europeisk socialdemokratis moder. Faktum är att det första svenska socialdemokratiska partiprogram var en direkt översättning av det tyska ”Erfurtprogrammet” skrivet av Kautsky och Bernstein och godkänt av Engels. Schulz vill inte vara den som riskerar att kompromissa bort ett anrikt parti som fortfarande har potential att bli statsbärande.

Jag är en stark vän av kompromisser och blocköverskridandesamarbete, men ser två stora risker med fortsatt CDU-SPD-styre. För det första riskerar alltid en regering med de två största partierna i respektive politiskt block att undergräva demokratin. När du får samma regering vad du än röstar på blir väljarens enda sättet att visa missnöje med regeringen att rösta på extremare partier som erbjuder ett helt annat alternativ.”

Här hittar de båda ledartexterna i sin helhet:
Göran Greider: Tyskland behöver en vänster-högerkonflikt.
Veronica Palm: Schulz svåra dilemma.