Johan Ehrenberg, ETC: ”Ditt nya klimatliv blir inte alls jävligt”

Fyra timmar arbetsdag, en flygresa vartannat år, självkörande bilar som hämtar dig på beställning. Det är ditt nya jävliga klimatliv.

Johan Ehrenberg vill sprida optimism och framtidstro. Läs hans tänkvärda ledartext från ETC fredag 2018-11-02:

Nu ska vi fira en seger.

Ja en seger för klimatkämpar och aktivister. I Sigtuna kommer nu Europas största biokolsanläggning att byggas, det betyder att man gör fjärrvärme och biokol samtidigt, man tar ner koldioxid och lagrar i kol och man minskar alltså växthusgasen i luften.

Precis som vi gör i ETC solpark med vår egna biokolspanna.

Men att en stor kommersiell aktör gör det betyder att diskussionen har vunnits, segern är klar. Även svensk fjärrvärme kan nu omvandlas och bli klimatren och inte den klimatbov den är i dag.

Det går faktiskt att lösa klimathotet på riktigt.

Om jag lyssnar på de röster som förfasar sig över omställningen, det kan vara ”grillhögern” som vägrar ställa om sina liv, men också klimatdeprimerade som tror att enda möjliga omställningen är att leva som man gjorde på 1940 eller 50- talet, så låter det inte muntert.

Men låt oss ta några av de nödvändiga scenarierna för att komma ner till 1,5 grader.

– Du måste använda mindre uppvärmt vatten. Fast bara om du inte låter solen värma vatten gratis åt dig eller duschar i de nya svenska duscharna som återanvänder 90 procent av vattnet och värmen genom att filtrera vattnet istället för att bara skicka ut det i smutsiga avlopp.

– Du måste i trettio år framåt acceptera en motbok för flygresor. Alltså en viss mängd resor som dessutom blir dubbelt så dyra eftersom utsläppet måste klimatkompenseras (kanske med biokol).

– Du får en flygresa vartannat år utanför EU. För 90 procent av jordens befolkning är detta helt okej eftersom man ändå inte reser så ofta idag. Gäller även en majoritet svenskar.

– Övriga långresor gör du med tåg. Gratis. När Trafikverket avskedats och ersatts av ett Klimatverk kommer även Sverige vara med i framtidens tågsystem. De flesta trivs på tåg jämfört med bil och flyg.

– Du måste bo i hus som får en isoleringsrock på sig. Alla hyreshus och stora bostadsrätter behöver ca 40 centimeter träisolering runt huset så att vi kan minska energiåtgången med hälften. Det blir varmare på vintern och svalare på sommaren. Inte så jobbigt kanske.

– Du måste ha en lyxbil som du ringer efter när det är dags att åka dit tågen inte går. Vi talar alltså om offentliga bilpooler med självkörande teknik som gör att vi kommer att ha 80 procent färre bilar i städerna och på landsbygden eftersom bilarna inte längre står still och är parkerade. De rör sig ständigt. (utan utnyttjade Uberförare bakom ratten). Detta klarar de flesta att leva med, att äga en egen bil är för de flesta ett tvång, inget jättenöje.

– Du måste sluta beställa skitprodukter från Ali Baba och Ebay och Amazon. Hela den globaliserade tramshandeln av plastprodukter bygger på subventionerat flyg och det har vi inte råd med.

– Du kommer köpa råvaror i butiker och bära hem dem i egna förpackningar (tänk mjölkkannan återkomst) och du kommer skratta åt tanken att en vara måste slås in innan du tar emot den.

– Du måste äta ekomat, odlad så att den lagrar koldioxid i marken. Det betyder i Sverige mycket ärtor, odling utan att plöja, odling i klimatsmarta växthus och med djur som rör sig fritt i skog och mark. Slut på kycklingfängelserna, grisfarmerna och kossor i containerbås. Äter du kött gör du det bara en gång i veckan, kanske två. Du kanske prioriterar kött till din katt (som inte är allätare som du). Hönsen vandrar mellan stadens hus, äggen är färska. Det här matlivet är säsongsstyrt, vi importerar det vi inte kan odla men eftersom fraktsystemet globalt bygger på vind och sol och långsamhet så kan du glömma flygtomaterna utan smak eller lammfilé från Nya Zeeland. Ja, det finns hamburgare i ditt nya liv och nej du kommer inte veta om råvaran är vegetarisk eller animalisk. Bara om den är god eller inte. De flesta märker inget alls.

– Du tvingas att använda produkter som håller i många år. En dator håller i tjugo år så utvecklingen handlar inte om mera minne, det handlar om ständigt smartare digital komprimering. Glasögonen printar du hållbart i kvarteret, plast är ingen råvara längre, träpulver och fiber är huvudkällan och självklart köper du en t-shirt vartannat år, inte varannan vecka.

– Du kommer att jobba sex eller fyra timmar per dag och du kommer att umgås med vänner, släkt och familj betydligt mer. Ett arbetsliv få fasar för.

– Du kommer att bli curlingförälder eftersom barn aldrig mår dåligt av mer kärlek. Eller curlingmorfar.

– Du kommer att rösta på ett EU-parlament även i framtiden men också på ett FN-parlament.

– Du kommer att ha fria läkemedel eftersom patenten tas bort.

– Du kommer att ha ett eget konto i riksbanken med e-kronan och slippa lägga 90 miljarder per år i avgift till de privata bankernas vinster.

– Du kommer att betala en flyktingskatt för att globalt stödja de miljoner flyktingar som tvingats fly på grund av den politiska passivitet som skapade klimatsammanbrott innan utsläppen äntligen stannade.

– Du kommer att vara en av Sveriges 20 miljoner invånare eftersom många flyttar hit från värmen. Du kommer att lära dig tala flera språk och du kommer att få direktöversättning i din hållbara mobil (som går på egen solel eller en vev) när du inte klarar språket.

– Det enda du inte kommer att göra jämfört med idag är att vara en passiv betraktare av energi, drivmedel, produktionsmedel och råvaruutvinning som förstör för alla på jorden. Du kommer vara en väktare åt moder jord.

Inte så illa kanske.

Jo, jag menar allvar.

Om du och jag inte klarar av att se den goda framtid som hållbarhet skapar, ja då kommer vi aldrig skapa den. Hot går inte hem. Framtiden är ljus.

Hot går inte hem.

Framtiden är ljus.

Johan Ehrenberg (i en ETC-ledare 2018-11-02).