Samtal eller polarisering?
Artikeln om Odd Engström finner du här:
https://socialdemokraternatierp.se/saknaden-efter-odd-engstrom/
Artikelns huvudpoäng är att framhålla det viktiga med att ”utbyta tankar på arenor där vi möts” och att inte ”kasta ut slitna fraser till den man vill föra dialog med”.
Filippa Mannerheims debattartikel i Expressen 2020-11-17 hittar du här:
https://socialdemokraternatierp.se/svensk-skola-ar-en-skam-ni-politiker-har-svikit/
Filippa Mannerheim redogör bl a för de vinster som Academedia (556 miljoner kronor före skatt) och Internationella engelska skolan (254 miljoner kronor) gör; förvisso stora summor men de presenteras utan att sättas in något som helst sammanhang (se Rudströms artikel).
Filippa Mannerheim gör dessutom i text och bild en anspelning på den franska Dreyfusaffären från förra sekelskiftet — en mycket allvarlig rättsskandal där rättsröta och antisemitism tilläts samverka till att döma en helt oskyldig fransk officer, Alfred Dreyfus, till ett långvarigt fängelsestraff (han friades så småningom, inte minst tack vare det berömda öppna brevet ”J’accuse…!” av Émile Zola som publicerades i L’Aurore 1898). Att i en svensk skoldebatt anspela på den händelsen betyder att man vill öka polariseringen i stället för att inbjuda till att ”utbyta tankar på arenor där vi möts”.
Johans Rudströms resonerande ledarkommentar till Filippa Rudströms debattartikel hittar du här:
https://socialdemokraternatierp.se/johan-rudstrom-att-valja-fritt-ar-storre-for-nastan-alla/
Han kompletterar Filippa Mannerheims fakta genom att resonerar kring den valfrihet vi många gånger inte tvekar att bejaka.
Han sätter dessutom in de miljonvinster som Mannerheim redovisar i ett relevant perspektiv: Den svenska skolbudgeten ”omfattar totalt 304 miljarder kronor (SCB 2019)”. Dvs: De vinstsummor Mannerheim drar fram motsvarar 0,27 procent eller 2,7 promille av vår totala skolbudget.
Jan Zetterqvist
20201123