Inget annat parti har sådana vänner som SD

Alla bör uppfatta varningen, när SD-supportrar i hatkokande Facebook-grupper manar till skjutningar och massmord. Läs Maria Ripenbergs ledaretext i UNT fredag 2019-12-13.

Före valet av Donald Trump som president i USA ska man ha kunnat räkna till 30 kända så kallade hatgrupper i USA. Nu har de vuxit till runt 300. Frågan är vart Sverige tar vägen om Sverigedemokraterna närmar sig en maktposition. SD-stödjare på Facebook visar nämligen upp ett moras av rasistiskt, våldsinriktat hat.

En ansvarig för hatgruppen ”Stå upp för Sverige”, med 170 000 medlemmar, dömdes tidigare i år för brott mot BBS-lagen, om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Han hade låtit hets mot folkgrupp stå kvar i sitt forum som kokade av hat. Den dömde beskrev sig själv som stolt Sverigedemokrat. Nu har tidningen Expo granskat flera Facebook-grupper som kallar sig SD-vänliga och sprider uppmaningar att döda människor. Även förtroendevalda SD-politiker skriver i hatgrupperna, noterar Expo. Gruppen ”Vi som tror på Sverigedemokraterna” stödjer ”SD och SD:s partiprogram, samt röstar SD”. Den är en av de värsta.

Här vimlar av kommentarer som ”Dags att skjuta av lite löss”, ”Vi betalar gärna kulorna som kan rensa ut ohyran från vårt Sverige (kvinna om afghanska ungdomar) och ”Skaffa vapen, utrota skadeinsekterna”.

Tankarna går till Rwanda, där radiostationernas propaganda före folkmordet kallade tutsierna kackerlackor, och Nazityskland, där judar avbildades som odjur och spindlar – och kallades löss. När SD-grupperna riktar sin främsta udd mot muslimer blir parallellen till de nazistiska judeförföljelserna tydlig: ”De brände synagogor. Då kan vi bränna moskéer – under pågående bönestund”, resonerar en man. Bedjande muslimer framkallar kommentaren: ”Nu skulle vi varit några runt omkring med var sin kulspruta och rensat!” Muslimer avhumaniseras, liksom ”tiggare” och afrosvenskar, med uppmaningar till mord. Vissa SD-anhängare förespråkar etnisk rensning av Sverige. Även statsministern och regeringen står i skottgluggen. ”Skjut en politiker = fri kost och logi”, står det i gruppen ”Sverigedemokraterna och Jimmie Åkessons trogna vänner”.

Katie Cohen, forskare på FOI, förvånas av råheten. Avhumaniserande språk kan sänka tröskeln för verkligt våld. Mest bekymrad blir hon över kommentarer som: ”Snart behövs en ny Breivik i Sverige” – ”Det behövs flera”, och ”Vi behöver en ny laserman.”Att BBS-lagen skulle vara vår enda sköld här är frustrerande. Det mest svåruthärdliga är dock att en stor andel av svenska folket – och ett par etablerade riksdagspartier – tycks villiga att släppa fram ett politiskt parti med mångtusenhövdade stödtrupper som vältrar sig i extrem rasistisk hets och våldsbejakande hat.

Säg mig vem du umgås med, och jag ska säga dig vem du är.

Maria Ripenberg på ledarplats i Uppsala Nya Tidning fredag 2019-12-13