Magdalena Andersson om pandemi, klimatomställning och välfärd

Vår finansminister Magdalena Andersson har nyligen (20200515) skrivit en längre text på Facebook om pandemin och dess effekter men också om klimatomställningen och välfärden. Se nedan — LÄSVÄRT!

Hej! Läs gärna den här lite längre texten som jag har skrivit, med tankar om den tid Sverige är i just nu.

Den globala pandemin är i första hand ett allvarligt hot mot människors liv och hälsa.

Men virusutbrottet har också skapat en ekonomisk kris av historiska proportioner. Stora delar av världen har mer eller mindre tvärbromsat och det får förstås allvarliga konsekvenser för samhällsekonomin och för jobben. Det gäller särskilt för oss i Sverige som bygger stora delar av vårt välstånd på att exportera.

För oss socialdemokrater är det därför grundläggande att vi har ordning och reda i de offentliga finanserna. Sedan jag blev finansminister har vi vänt den moderatledda regeringens underskott till överskott och sparat i ladorna, samtidigt som vi skjutit till stora resurser till välfärden.

Det gjorde att vi gick in i krisen med den lägsta statsskulden sedan 1977, men också med 100 000 fler anställda i välfärden jämfört med när Stefan Löfven blev statsminister. Det gör att vi på kort tid har kunnat genomföra krisåtgärder för 240 miljarder kronor utan att det påverkar förtroendet för våra statsfinanser.

Regeringens kanske viktigaste ekonomiska åtgärd för att minska smittspridningen är att staten kommer att ta notan för alla coronarelaterade merkostnader i sjukvården och äldreomsorgen. Personalen i sjukvården och äldreomsorgen jobbar just nu många och långa arbetspass för att skydda och vårda oss alla. Mitt budskap till dem är att oavsett vilka problem de kämpar med i övrigt så får inte, ska inte och kommer inte brist på pengar att stå i vägen för deras arbete.

Krispolitiken gör också stor skillnad för jobben. Inte minst har det statliga stödet till korttidspermitteringen räddat många löntagare från att bli av med jobbet. Regeringens senaste bedömning är att 1,3 miljoner svenska löntagare kommer att ha varit permitterade under 2020. Många av dem hade annars riskerat att gå ut i arbetslöshet.

Under finanskrisen 2009 fanns inget sådant system och det bidrog till att många industrijobb försvann från Sverige och aldrig kom tillbaka. Hade inte dåvarande IF Metall-ordföranden Stefan Löfven fått på plats ett avtal om korttidsarbete (helt utan statligt stöd!) hade ännu fler jobb gått förlorade.

Samtidigt ska vi också vara ärliga med att alla jobb inte kommer att kunna räddas, sedan virusutbrottet har över 100 000 löntagare blivit arbetslösa. För att stärka den ekonomiska tryggheten har vi bland annat höjt a-kassan och höjt bostadsbidragen för barnfamiljer.

Men vi har också skapat många nya möjligheter att fylla på sina kompetens eller kanske ställa om till ett helt nytt yrke. Så fort krisen är över vill jag att alla som kan jobba snabbt kommer tillbaka till försörjning på eget arbete. Vi ska jobba oss ur krisen!

Nu använder vi styrkan i svensk ekonomi för att bekämpa smittspridningen och för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. Men vi ska också ha resurser kvar för att återstarta ekonomin. Flera ekonomiska bedömare har pekat på att gemensamma investeringar är den mest effektiva politiken för att stimulera ekonomin. Jag ser två viktiga områden där Sverige behöver göra stora investeringar de kommande åren.

Klimatomställningen

Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och det kräver stora investeringar i infrastruktur, bostäder, ny teknik och mycket annat. Investeringar som inte bara gör vårt land mer hållbart utan också kommer skapa många nya jobb och företag i hela landet.

Välfärden

Regeringen har redan skjutit till över 20 miljarder kronor till välfärden i år men nu när 40-talisterna börjar fylla 80 ska vi göra stora investeringar i äldreboenden, hemtjänst och vårdcentraler – och inte minst fler kunniga medarbetare. Alla de som varit med och byggt det Sverige vi är så stolta över ska självklart få se fram emot en trygg ålderdom.

Vi vet fortfarande inte hur länge krisen kommer att pågå men så länge vi håller ihop och stöttar varandra så kommer Sverige att ta sig igenom det här. Och när tiden efter coronaviruset är här, då fortsätter vi socialdemokrater arbetet för att bygga ett starkare och mer hållbart samhälle.

– Magdalena Andersson