Månadsbrev för oktober

Oktober är alltid en jäktig tid, det blir inte bättre av att barnen varit sjuka. Vi har tillsammans med fin hjälp från mamma och pappa kämpat med att i alla fall komma iväg på de viktigaste mötena. Min minsta är mycket stolt över att han fick vara med en stund som sidekick på budgetgruppen för en vecka sedan. Den här veckan blev jag själv dålig och känner tacksamhet över att jag fick god vård vid Tierps vårdcentrum.

Ja, det är på grund av det hårda arbetet med skuggbudget som oktober är stressigt. Det ekonomiska läget är fortfarande tufft. Nu krävs prioriteringar och ledarskap. Jag får ont i magen av att den fantastisk fina förskolan i Söderfors enbart verkar vara halvfull. Det var ett stort behov av en ny förskola, men varför bygga sex avdelningar där när det inte finns behov? Varför får inte Karlholm den extra avdelning de är i så stort behov av? Vårt förslag till budget försöker möta de här problemen genom förslag på hur Gullvivan i Karlholm för mindre medel kan få en tillfällig lokal. Vi lägger också fram förslaget om en investeringsplan som jag skrev om i septembers brev. Framförallt måste politiken ta ansvar för det som sker i klassrummet och inte bara tänka på lokaler. Här har vi förslag som ”läsa äger”, den andra motionen som lyftes i septembers brev. Nationellt jobbar Socialdemokraterna med att fler skolor ska få tillgång till två lärare i klassrummet. I Tierps kommun jobbar bland annat Bruksskolan i Söderfors med två lärare i klassrummet, finansierat med statliga medel. Vi vill lära oss av det, och se vad vi kan ta med till andra skolor i kommunen.

En annan viktig fråga är hur kommunen kan arbeta med träffpunkter för äldre. Enligt en av de ansvariga för regionens äldresamtal riktade till alla äldre än 75, så är det vanligt att ensamma äldre oftast behandlas med antidepressiva. När alliansen under förra mandatperioden tog bort träffpunkterna femklövern (vi socialdemokrater hade motsvarande förslag), så var tanken att alla äldre skulle vara välkomna till äldreboendenas sammankomster och träffpunkter skulle ordnas i Söderfors och Skärplinge där femklövern tidigare funnits. Tyvärr har inte några träffpunkter ordnats i varken Söderfors eller Skärplinge. Vi vill därför testa en mobil träffpunkt, en uppskattad verksamhet i Uppsala kommun. Det skulle ge chans till träffpunkter även i orter som Mehedeby, Edvalla och Tobo. Friska äldre kostar mindre för framtiden men framför allt är det en stor vinst för individen!

Så var vill vi spara? Bara ordning och reda tillsammans med effektivare beslutsfattande skulle spara en hel del. Vi socialdemokrater är också övertygade om att administrationen behöver minskas.

Har du någon idé som du tänker måste lyftas i vår budget? Det är lite tight med tid, men ring eller maila gärna! Om vi inte hinner med att få med en bra idé så kan vi alltid skriva en motion senare.

Oktober är stressigt och november också men det bästa med min roll är att höra från och träffa er medlemmar och alla medborgare. Är du med i en idrottsförening som är arg över ny taxa, en PRO-förening som är sura över ny färdtjänsttaxa eller bara sugna på att höra hur den socialdemokratiska visionen för framtiden ser ut? Jag blir så glad över en inbjudan och gör vad jag kan för att kunna komma!

Ert kommunalråd i opposition,

Viktoria Söderling