Motion: Investeringsplan

När Kommuninvest träffade kommunstyrelsen den 28 maj efterfrågade de vad de kallade ”de bredare penseldragen”. Det är helt klart att vi som kommun behöver bli bättre i ett antal avseenden, inte minst att planera för investeringar på lång sikt. Idag står vi inför stora investeringsbehov vilket kräver politiska prioriteringar av den enkla anledningen att vi inte har råd med allt. Åtminstone inte i närtid. Vad måste göras nu, och vad kan senareläggas är frågor vi måste ta ställning till. Och kanske vi bör lägga till ytterligare en fråga, nämligen ”Vad behöver inte göras?”  I den budget och flerårsplan som vi arbetar efter idag finns endast ett treårigt perspektiv. Det är rimligt, men jag anser att den behöver kompletteras med en investeringsplan som har ett längre perspektiv.

Trots att planerade mycket stora fastighetsinvesteringar för Centralskolan, anpassad skola eller Olandersskolan inte alls finns med i den tjänstemannasammanställning som finns på kommande investeringar så indikerar den på ett investeringsbehov i verksamhetsfastigheter och bostäder på över en miljard i närtid. Utöver detta finns stora behov av investeringar ibland annat vårt VA-nät. Vi förstår alla att allt detta mäktar inte Tierps kommun med att göra samtidigt.

Förskolorna är ett exempel på när planeringen av våra investeringar inte hanterades på seriöst sätt. Nu har äntligen nya Vallskoga förskola byggts, den förskola som projekterades för redan 2018 men som aldrig byggdes då. Det har också byggts ytterligare ett antal förskolor. Det är naturligtvis bra att vi bygger bort de tillfälliga lokalerna. Och självklart låter det bra att ”vi bygger för framtiden”. Men 30 extra platser i både Kyrkbyn och Skärplinge som det inte finns något som helst behov av kostar, både i investeringsutrymme och hyra. De resurserna hade med fördel kunnat läggas på något där det verkligen fanns ett behov, t ex mer utrymme i Karlholm. När jag senare interpellerade i frågade om lokalförsörjningsplan för förskolor som beslutas tas fram fick jag helt olika svar från olika representanter från den politiska ledningen. En utskottsordförande svarade att en lokalförsörjningsplan redan fanns och att det arbetades efter den. En annan utskottsordförande svarade den inte kunde göras förrän den nya översiktsplanen var klar. Det är fortfarande oklart om en lokalförsörjningsplan finns eller inte.

Paddelbanorna är ett annat sorgligt exempel på en investering som gjorts men nu inte används utan enbart stor och förfaller. Samma sak gäller den tidigare så populära tennisbanan. Den rustades upp med bland annat helt nytt stängsel runt, för att sedan stängas.

Prognoserna beträffande behovet av ytterligare äldreboenden är tydlig. Idag står ca 20 i kö för att få en plats som kan trygga ålderdomen. Skulle kortids- och växelboendeplatser flyttas ut från Vendelgården och Wesslandia samt att de platser som i dag är upphandlade som korttidsplatser på Villa Siggbo idag upphandlas som boendeplatser.

Vi behöver en tydlig överblick och helhetssyn för att kunna skapa långsiktighet och göra välavvägda och hållbara prioriteringar. Vilken investeringskapacitet vi årligen har behöver tydliggöras för att vi ska kunna prioritera bland alla de behov som finns. Den investeringspolitik som finns nu är allt för kortsiktig och tenderar till att det alltför ofta landar i ad hoc-lösningar. Listan på vilket investeringsbehov vi har kommer dessutom snabbt bli ännu längre om vi inte tar hand om de fastigheter och övriga tillgångar vi har på ett bättre och långsiktigt hållbart sätt .

Bland annat Region Uppsala arbetar med investeringar på ett annat sätt. Där finns, förutom en traditionell treårig budet, även en tioårig plan för främst fastighetsinvesteringar. En sådan plan skulle även ge verksamheterna bättre möjligheter att göra en seriös långsiktig planering.

För att skapa bättre förutsättningar att ta investeringsbeslut utifrån ett helhetsperspektiv föreslår vi socialdemokrater

att             en investeringsplan för en tioårsperiod antas i anslutning till att det traditionella treåriga budgetdokumentet fastställs, samt

att             uppdatera den investeringsriktlinje som finns för att också täcka för fastställande av kommande investeringsbehov

Tierp den 2 september 2024