Månadsbrev januari 2024

(Vill du ladda ner månadsbrevet som pdf så finner du det här: Månadsbrev januari 2024.pdf.)

Det nya året har just inletts och nya utmaningar lika så. Min man kom hem från jakten i höstas med en begagnad slalomutrustning till vår äldsta kille. Som han har väntat och längtat efter att få ut i backen. Premiären blev i mellandagarna och som han ramlade och ramlade. Upp på skidorna igen och i slutet av dagen hade han inte bara tagit sig ner för barnbacken utan att ramla, utan också tagit knappliften upp alldeles själv.

En annan, långt allvarligare, utmaning är kommunens ekonomiska situation. Den senast redovisade prognosen för 2023 säger tre mnkr plus, vilket är 24 mnkr sämre än budget. Se’n dess har vi fått beskedet att skatteprognosen för året är glädjande tio miljoner bättre än vad vi tidigare räknats med. Dock har ett statsbidrag till individ och familjeomsorgen uteblivit samt ökade kostnader på sammanlagt två miljoner tillkommit och vad den stora nederbörden under julhelgen kostat finns ännu ingen prognos på. 2023 har varit tufft, men 2024 kommer att bli ännu tuffare! Vid samma skatteprognos som beskedet om att 2023 ser ut att bli tio mnkr bättre än prognos kom också beskedet att prognosen för 2024 är sex miljoner lägre än vad vi räknats med i kommunens budget för kommande år. Den budget som dessutom redan från början är en nollbudget, alltså en budget som inte räknar med något plus på sista raden. Även om 2023 förhoppningsvis inte slutar på minus utan runt nollan, så är kommunen ändå redan sex miljoner back inför 2024.

När det är tuffa tider krävs tydligt ledarskap. I Tierp har vi i stället Alliansen, ett mycket svagt minoritetsstyre, som inte ens verkar försöka samla majoritet för sina beslut utan bara lägger fram dem på vinst och förlust. De fåtal förslag till beslut som faktiskt läggs fram, oftast lämnar men över till tjänstepersonerna framför allt när det ska tas svåra beslut. Den oförmågan att samla en majoritet för olika förslag blir dyr. Alla förslag vi sossar lagt fram då som nu är kanske inte alltid optimala, men vi måste våga fatta beslut utifrån den information vi har på bordet just nu och vågaompröva och fatta nya beslut när behovet uppstår. Den stora osäkerheten som finns nu stressar organisationen. Många stora beslut behövs kring exempelvis fastighetsutredningen, skolans organisation och nybyggnation av Centralskolan.

Jag upplever att styret vill få det att framstå som att det är vi i oppositionen som är oansvariga när vi presenterar våra förslag. Vi ska självklart agera ansvarsfullt, men det är de som tagit på sig att leda kommunen som har ansvaret för att se till att ha majoritet för de förslag som de lägger fram. När vi har bättre förslag och lösningar på problemen måste vi självfallet driva dem. Att bara låta bli att presentera vår politik för att det gör det svårt för Alliansen att styra vore ett svek mot både våra väljare och hela kommunen. Bättre vore självklart om något av allianspartierna hade modet att ta vår utsträckta hand och ta ansvar för kommunen i majoritet. Men det är lättare att skylla på oppositionen och gömma sig bakom tjänstepersonerna. Kommunen styrs nu utan riktning och helhetssyn vilket leder till ogenomtänkta nedskärningar som kostar på lång sikt.

Tierps kommun kan bättre och skulle verkligen förtjäna ett majoritetsstyre med kraften och modet att fatta beslut. Tjänstepersonerna förtjänar tydliga direktiv för att i tillit göra sitt bästa i sina roller. Jag är orolig, det är lätt att styra i goda tider men det är något helt annat i tuffa tider. När utmaningarna kommer gäller det att våga kämpa och ta sig upp på skidorna igen. Men tar vi oss inte ens ut i backen kommer vi aldrig övervinna utmaningarna och utvecklas. Jag hoppas gå in i 2024 med inställningen som uppvisades där i skidbacken. Att resa sig och försöka igen, om och om igen! Det kommer att krävas för att få ordning på Tierps kommuns ekonomi och avkräva ansvar från Alliansen som faktiskt bär det yttersta ansvaret.

God fortsättning på det nya året!

Ert kommunalråd i opposition
Viktoria Söderling