Alla vinner på jämlikhet

Läs Elin Lundgrens och Peter Kärnströms välformulerade och pedagogiska debattartikel (publicerad i Arbetarbladet tisdag 20211214).

Ett välfärdsland där människor tack vare en stark välfärd vågar och kan utbilda sig, flytta, byta jobb, starta företag och bilda familj är ett starkt land och gott att leva i. För Socialdemokraterna står välfärdsfrågor alltid i fokus.

Trygghetssystemen ska fungera för den som hamnar i en utsatt situation. Vi ser att det finns mer att göra för att alla alltid ska känna sig trygga och jämlikheten ska vara stor.

De allra flesta förstår och uppskattar den modell vi har, som i dag ger fri skolgång och kostnadsfria mediciner till barn för att nämna två exempel. Kostnaden bär vi tillsammans genom att vi betalar skatt. Enligt den slitna men sanna ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.” Vi ser att det är det rätta sättet att bygga ett samhälle som håller ihop och motverkar klyftor.

Ibland stöter vi på bilden av att man främst betalar skatt till andra människor och själv får väldigt lite. Därför vill vi berätta om vad olika välfärdstjänster ”egentligen” kostar och som du aldrig får en faktura på. I stället betalar du löpande genom skatt på dina inkomster. En slags försäkring som innefattar alla kan man säga.

Vi har bett riksdagens utredningstjänst att titta på vad några av de mer vanliga tjänsterna vi använder oss av kostar i snitt:

• En förskoleplats årligen: 158000 kr
  • En grundskoleplats årligen: 119900 kr
  • En gymnasieplats årligen: 127100 kr
  • En högskoleplats årligen: 237200 kr
  • Ett besök i primärvården: 2300 kr
  • En vaginal förlossning: 38800kr
  • Ett kejsarsnitt: 80000 kr
  • Fixa ett barns brutna arm: 39400 kr
  • Låna en bok på bibliotek: 35 kronor
  • Bypassoperation med hjärtkatet: 346300 kr

Du får ganska mycket för pengarna. I bästa fall behöver du inte nyttja de tråkiga sakerna. Positivt för dig, men någon annan kanske råkade illa ut i slalombacken. Då får den vård.

För att systemet ska fungera krävs det förstås att alla som kan jobba ska jobba. Att några vill bli företagare och att företagen kan hitta personer som kan jobba.

Alla som arbetar ska ha goda villkor på jobbet. Ett bra kretslopp helt enkelt.

För detta vill vi förstås göra det enkelt att skaffa sig den utbildning och de kompetenser som behövs för att ta de jobb som växer fram.
Satsningar på utbildning och näringslivet ger arbete som ger välfärd och ökad jämlikhet.

Så vill vi att det ska fortsätta.

Elin Lundgren (S)
Riksdagsledamot från Gavleborg