Alliansen i Tierp får styra med sin egen budget

Valet 11 september gav som bekant en situation där inget av de traditionella blocken fick en majoritet (dvs minst 25 mandat) i Tierps kommunfullmäktige. På grund av det svåra läget försökte vi socialdemokrater komma överens med partier vi vanligtvis inte brukar samarbeta med; vi har försökt med C och M, som dock inte varit intresserade. Vi kommer följaktligen att ta oppositionsrollen (tills vidare ska man kanske tillägga).

Vid tisdagens (2022-11-08) kommunfullmäktige blev det klart att Alliansen i Tierp (C+M+KD+L) får styra med sin egen budget. Att deras budget skulle röstas fram var dock allt ifrån säkert. Omröstningen gav till slut vid handen att Alliansens förslag fått 28 av 49 möjliga röster; det visade sig alltså att SD röstade fram C, M, KD, och L:s gemensamma förslag, och inte vårt på vårt socialdemokratiska förslag.

(Sverigedemokraterna var länge osäkra på vilken budget de skulle rösta fram, i den händelse valet skulle stå mellan alliansens förslag och vårt sosse-förslag. Efter övervägande helgen innan kommunfullmäktige kom de dock fram till att Alliansens budget skulle vara bäst för SD:s väljare. SD uppger att ”det inte finns något formellt skrivet avtal” med Alliansen; de framhåller till UNT:s reporter att de uttrycker sig ”lite medvetet luddigt, det är känslig materia och flytande läge; innan saker och ting är formaliserade så får man uttrycka sig försiktigt”.)

Hela den socialdemokratiska fullmäktigegruppen har gjort ett enormt bra jobb med vår budget, som i tuffa tider prioriterar barnen, våra äldre och personalen. Under gårdagens fullmäktige höll två av våra nyvalda sosse-ledamöter, Matilda Svahn och Per Sangert, sina första anföranden med bravur. Viktoria Söderling och Jonas Nyberg var båda vassa och på hugget, och Börje Wennberg visade på sin erfarenhet i talarstolen.

(För dig som vill studera mandatfördelningen i Tierps KF: Titta här.)