Månadsbrev för september 2024

När jag hämtade barnen en dag i veckan säger äldsta sonen när vi passerar Centralskolan ”Mamma, kan morfar balansera på det här staketet?”

Det är lätt att fastna i skollokalfrågan, men jag nöjer mig med att konstatera att alliansstyrets balansgång är rejält vinglig. De har nu backat från idéen att sälja ut Centralskolan eftersom det skulle öka driftskostnaden med 16 miljoner per år enligt den utredning de beställt. I stället föreslår de att renovera en mindre Centralskola och samtidigt markanvisa för en privat skola i Siggbo trädgårdsstad. I kommunstyrelsen röstade oppositionen ner förslaget och jag återkommer förmodligen till frågan i oktobers brev. Underlag kring markanvisning och vad det skulle kunna ge för verksamhets- och eller ekonomiska konsekvenser saknades.

Centralskolan är inte den enda investering som kommunen står inför. Enligt en sammanställning gjord av tjänstepersoner är investeringsbehovet bara i fastigheter och bostäder, exklusive Centralskolan och Anpassad skola, cirka en miljard kronor. Bland annat är prognoserna beträffande behovet av ytterligare äldreboenden tydliga.

Vi behöver en tydlig överblick och helhetssyn för att kunna skapa långsiktighet och göra välavvägda och hållbara prioriteringar. Vilken investeringskapacitet vi årligen har behöver tydliggöras för att vi ska kunna prioritera bland alla de behov som finns. Den investeringspolitik som finns nu är allt för kortsiktig och tenderar till att det alltför ofta landar i ad hoc-lösningar. Listan på vilket investeringsbehov vi har kommer dessutom snabbt bli ännu längre om vi inte tar hand om de fastigheter och övriga tillgångar vi har på ett bättre och långsiktigt hållbart sätt. Under förra veckan så lämnade vi därför in två motioner. Den ena föreslår en tioårig investeringsplan för politisk planering och prioritering.

Idag står cirka 20 personer i kö för att få en plats som kan trygga ålderdomen. Skulle kortids- och växelboendeplatser flyttas ut från Vendelgården och Wesslandia tillsammans med de platser som i dag är upphandlade som korttidsplatser på Villa Siggbo idag istället upphandlas som boendeplatser skulle nästan 40 boendeplatser skapas. I det läge vi som kommun befinner oss i behövs smarta lösningar med tanke på investeringsbehovet som tydligt visar att vi inte kan göra allt vi vill samtidigt. Region Uppsala har en långtgående planering för ett nytt vårdcentru m i Tierp. Den andra motionen handlar därför om att vi omgående ska undersöka om vi kan skapa ett gemensamt äldrecentrum tillsammans med Region Uppsala. Ett äldrecentrum med närvårdsavdelning, kortidsplatser, växelvårdsplatser och helst även geriatrik. Det vore ett bra sätt att hitta en lösning under tiden vi planerar för ett nytt boende, men framför allt skulle det kunna skapa en vård där de äldsta och sköraste inte faller mellan stolarna.

När jag var liten hände det att vi balanserade på staketet runt Centralskolan på väg hem från kyrkan. ”Morfar” var betydligt yngre och jag så liten att någon lätt kunde hålla i min hand. Att få ordning på kommunens investeringsutrymme och investeringsbehov kommer bli en rejäl balansakt. Det kräver att vi både vill och vågar samarbeta och jobba för kommunens bästa.

Ert kommunalråd i opposition,

Viktoria Söderling