Niklas Ekdal i UNT: Politikerna är vår servicepersonal

I UNT 20230304 skriver Niklas Ekdal i en krönika: "I konsumentdemokratin är medborgarna svårflörtade, bortskämda och vana att få sin vilja fram. En kock i skolbespisningen kan laga tjugo varianter på samma maträtt, för att infria klienternas högt ställda förväntningar." Han skriver vidare: "I konsumentdemokratin förvandlas medborgarna till kunder. Svårflörtade, bortskämda, vana att få sin vilja fram. Politikerna är personalen på pensionatet, vi är gästerna."

Här är Niklas Ekdals krönika i sin helhet:


Det började med lyxhotellen, sådana åt det vulgära hållet. Ni som sett HBO-serien ”White Lotus” känner igen stilen. Ju mer inställsamt och översvallande bemötande från personalen, desto större risk att själva kärnan – hotellverksamheten – är dysfunktionell.

Komediserien ”Fawlty Towers” är en annan illustration. Hotelldirektören i skepnad av John Cleese har bara två lägen: fjäsk eller panik. Gästerna är mest till besvär, men innan de får höra det ska de smörjas, särskilt om de tillhör överklassen.

Denna bipolära servicemodell är numera standard världen över. Uppgradera till business class med Bamboozle Airlines, bli lovad ”gudomlig gästvänlighet, benutrymme för en kung och himmelska smakupplevelser bland molnen”, konstatera sedan att det är samma boskapstransport som vanligt, med skillnaden att någon barnfamilj knuffas åt sidan så du får borda först.

I tjänstesektorn har de svulstigaste orden sällan täckning. Man kan fråga sig varför. Kanske beror det på att reklamsnack är lättare att åstadkomma än verkstad. Kanske beror det på ett missförstånd om att alla vill bli smörade för verbalt. Kanske speglar det arbetsmarknader där det är svårt att hitta dugligt folk, eller organisationer så komplicerade att den ena handen inte vet vad den andra gör.

Nåväl, i turistbranschen är detta mest en kuriositet. Desto allvarligare att fenomenet spridit sig till välfärden och demokratin.

En kock i skolbespisningen kan laga tjugo varianter på samma maträtt, för att infria klienternas högt ställda förväntningar. Den som har råd att shoppa runt i sjukvården kan ta hur många prover som helst och få hur många second opinions som helst.

Samtidigt vet vi att kvalitén i skolan och vården lämnar mycket övrigt att önska. Kommunikationen, upplevelsen och en illusorisk valfrihet har hamnat i centrum, efter mönster från tjänstemarknaden. Folkhemmet som Potemkinkuliss.

Kommunikationen, upplevelsen och en illusorisk valfrihet har hamnat i centrum, efter mönster från tjänstemarknaden. Folkhemmet som Potemkinkuliss.

Det som händer i offentlig sektor stannar inte heller i offentlig sektor. Hela demokratin har blivit en servicebransch. Det slår tillbaka, hårt, mot till exempel politiker som lovar ett generöst elbidrag utan att leverera i tid.

I konsumentdemokratin förvandlas medborgarna till kunder. Svårflörtade, bortskämda, vana att få sin vilja fram. Politikerna är personalen på pensionatet, vi är gästerna.

I konsumentdemokratin förvandlas medborgarna till kunder. Politikerna är personalen på pensionatet, vi är gästerna — som glömmer att vi är delägare i hotellet!

Varmt välkommen till valrörelsen 2026! Hur var din upplevelse av mandatperioden?

Fråga inte vad Basil Fawlty kan göra för dig. Fråga varför han är tvungen att fjäska så ihärdigt, när vi alla är delägare i hotellet.

Niklas Ekdal
UNT 20230304


Här är länken till krönikan i UNT:s nätupplaga:
https://unt.se/ledare/kronika/artikel/politikerna-ar-var-servicepersonal/jd18918j

 

 

facebook Twitter Email