Månadsbrev för juni 2024

Vi har en ny aktivitet i familjen. Varje söndag förmiddag så har fyraåringen fotbollsskola. Från början var de ca 70 barn födda 2019 och 2020, några har droppat av men många är kvar. Det skjuts några bollar mot mål, de dribblar mellan konor och de leker lekar som under hökens vingar kom.

Det finns dock ett orosmoln som hotar barnens rörelseglädje. Det är ny ”taxa för korttidsuthyrning” som har arbetats med under längre tid. Tanken bakom är god, att skapa en transparent och jämlik taxa. Tyvärr är styrets förslag att göra det mycket dyrare för flera av de största klubbarna i kommunen. Tierps IF räknar med 100 000 kr mer om året, Söderfors GOIF pratar om en siffra kring 45 000 kr för deras fotboll. Om de siffrorna stämmer så skulle de antagligen tvingas dubbla avgiften och landa på runt 800 kr per barn. Tänk de socioekonomiskt utsatta som redan har svårt att betala avgiften.

Föreningsidrott kan bidra med så mycket! Folkhälsa, att samarbeta i grupp och ta hänsyn till kompisarna samt föreningsdemokratin som fostrar framtida ledare och politiker. Det är ingen hemlighet att kommunens ekonomi är ansträngd men då gäller det att spara på rätt saker. Det här är enbart ett dumsnålt förslag. Vill vi att människor ska flytta hit, bo kvar och leva här (samt bidra med skattepengar) så behöver vi värna våra föreningar som skapar mervärde i vardagen. Att spara på barnens rörelse kommer stå oss och barnen enormt dyrt. I Tierps kommun har 15,05 % av fyraåringarna övervikt och 4,37 % obesitas. Det är de högsta siffrorna i länet. Skrämmande siffror både på samhällsnivå och för individerna. Invånare som inte mår bra är ett högt pris för samhället, men framför allt för individen. Att spara på barnens möjlighet till föreningsidrott och rörelseglädje kommer att stå oss och framför allt barnen dyrt! Därför vill vi socialdemokrater inte se en taxa som slår så enormt hårt mot flera av våra stora föreningar. En taxa som inte gör att föreningarna svarar att de riskerar att dö om de genomförs.

För att ge klubbarna en chans att ställa om införs ett bidrag för att täcka de fördyrade kostnaderna under tre år. Det är två år till valet 2026, jag kanske konspirerar men jag tror inte att man vill att väljarna ska känna av det här katastrofala beslutet innan valet utan istället kort efter valet.

Det är underbart att se utvecklingen hos mitt barn och alla de andra fyra- och femåringarna. Då menar jag inte att de utvecklats så mycket när det gäller själva fotbollen direkt. Däremot lyssnar de på ledarna bättre, det går inte att leka leken om man inte lyssnat på instruktionerna. Flera av dem släpper mammas och pappas hand mer och mer. Något som är tydligt är att rörelseglädjen finns där och ett hopp tänds i mig vid tanken på barn som genom lek kan få lägga grunden för goda vanor längre fram i livet. Jag önskar att de styrande politikerna också kunde bli bättre på att lyssna på ledarna, alla ledarna i våra fantastiska föreningar runt om i kommunen, för att hitta en taxa som kan möjliggöra för mer rörelseglädje och goda vanor.

Ert kommunalråd i opposition,

Viktoria Söderling