Annorlunda första maj

Årets 1 maj-firande att bli annorlunda jämfört med normalt, det har Socialdemokraterna tillsammans med LO bestämt.

Parollen för 1 maj 2020 är ”Ett starkare samhälle”. Med anledning av Corona-virusets påverkan på samhället så kommer dock årets 1 maj-firande att bli annorlunda jämfört med normalt. Istället för fysiska arrangemang runt om i landet så planeras det nu för ett digitalt firande, såväl nationellt som lokalt och regionalt. Det har Socialdemokraterna tillsammans med LO bestämt.

Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad kommenterar beslutet om ett annorlunda firande:

– Parollen för årets 1 maj är ”Ett starkare samhälle”, och det är ett budskap som ju blir än viktigare i det var har att hantera just nu. 1 maj är en viktig dag för många både inom och utanför arbetarrörelsen, och det är viktigt att det demokratiska samtalet pågår även när samhället är utsatt för hårda prövningar.

– Därför kommer vi att anordna ett firande även i år. Men, då vi tillsammans LO brukar samla många tusentals deltagare runt om i landet den här dagen så kan vi såklart inte göra som vi brukar. Givet de rekommendationer som finns från Folkhälsomyndigheten idag, och där vi inte nu kan veta läget när vi närmar oss maj, blir det därför ett annorlunda firande i år. Istället för fysiska arrangemang laddar vi för att fira 1 maj digitalt, såväl nationellt som lokalt och regionalt.

– Exakt hur det kommer att se ut, och vilka tekniska lösningar vi väljer, får vi återkomma till. Vår ambition är att vi i ett nationellt firande ska kunna erbjuda tal med vår partiordförande Stefan Löfven och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Det är det vi siktar på just nu, sen får vi se vad som är möjligt att göra rent praktiskt givet läget när vi närmar oss 1 maj.

Årets 1 maj-märke går att beställa från socialdemokraterna lokalt och regionalt. Här i Tierp får vi hem en laddning i början av nästa vecka, som omedelbart distribueras till ordföringarna.

Temat ett starkare samhälle gör det lämpligt att ännu en gång upprepa den franske presidenten Macrons ord om välfärdsstaten:

”Det som denna pandemi blottlägger är att gratis sjukvård, oberoende av inkomst eller yrke, … inte handlar om kostnader och utgifter, utan är något vackert, och oundgängliga tillgångar i avgörandets stund.”

Det var Håkan A Bengtsson som tog upp detta i en blogg 14/3 — läs mer här.

Jan Zetterqvist