Lägg inte ned Geriatriken i Tierp, skriver Ulf Andersson

Nära vård kan inte vara att flytta till annan ort. Lägg inte ned Geriatriken i Tierp, skriver Ulf Andersson i en insändare i UNT.

Insändare i UNT måndag 21 juni 2021:

Det borgerliga styret i landstinget förlåt regionen skall visst lägga ner Geriatriken i Tierp och flytta den till Uppsala ändå satsar man på med orden vi ska ha en vård nära människan.

Man kan då undra hur nära blir det då för patienten att färdas ända till Uppsala, är det verkligt nära vård ja det står ju på skylten när man närmar sig Uppsala att nu har du kommit hem men det är nog inte det som menas med nära vård. Eller tänk på den anhörige som måste sätta sig på pendeltåget och fara en halvtimme för att besöka sin nära och kära, är man sen i hög ålder så är det ju inte så lätt.

Risken med detta är och kan vara att vår jourmottagning i Tierp också försvinner bort i periferin.

Ju mer man lägger ner desto mindre attraktiv blir en ort som Tierp att flytta till.

Men varför skall man då lägga ner en fungerande avdelning med välutbildad och engagerad personal, kan det vara att det är svårt att rekrytera rätt personer? Men vi har en väl utvecklad kollektivtrafik mellan Gävle och Uppsala och till Stockholm har vi bara någon timme.

Så det kan inte vara det utan är det så enkelt att lägger vi ner och skyller på att resurserna är för få, så kan vi centralisera och sedan privatisera för så verkar det ske var gång när borgerligt styre har makten i Regionen.

Ulf Andersson
Örbyhus

Tidigare har Börje Wennberg och Viktoria Söderling haft en insändare om geriatriken i Tierp:
Rädda den geriatriska verksamheten i Tierp – Socialdemokraterna Tierp